موبایل کده

خدمات موبایل

موبایل کده

خدمات موبایل

مواد تشکیل دهنده بتن

سیمان پورتلند

سیمان پرتلند یکی از پرمصرف ترین انواع سیمان برای تولید بتن است. در واقع از این ماده برای تهیه انواع ملات استفاده می شود. سیمان برای اختلاط به انرژی بیشتری نسبت به سایر اجزای بتن نیاز دارد.


ترکیب سیمان با آب یک ماده چسبنده ایجاد می کند که سنگدانه ها و ماسه را به هم می چسباند. برای آشنایی با ویژگی های انواع سیمان پرتلند می توانید به اپلیکیشن کاربرد سیمان پرتلند در سایت مراجعه نمایید.


مصالح

سنگدانه ها بیشترین سهم را در مخلوط بتن دارند. آنها شامل ماسه، ماسه درشت و سنگ های خرد شده مانند گرانیت یا سنگ آهک هستند. حدود 70 درصد مخلوط بتن را سنگدانه ها تشکیل می دهند و به همین دلیل نقش آنها در بتن بسیار پر رنگ است.


مقدار آب و سیمان مورد نیاز برای تولید بتن بر اساس اندازه سنگدانه ها تعیین می شود. اگر از سنگدانه های بزرگ در تهیه بتن استفاده شود، از سنگدانه های ریزتر برای پر کردن فضای بین آنها استفاده می شود. سپس ملات ریخته می شود تا سنگدانه ها به هم بچسبند.


با انتخاب سنگدانه هایی که اندازه های متفاوتی دارند می توان استفاده از ملات را کاهش داد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و منجر به کاهش قیمت بتن می شود.


سنگدانه های بازیافتی به دست آمده از تخریب، ساخت و ساز یا حفاری در حال حاضر در تولید بتن استفاده می شوند و جایگزین مناسبی برای سنگدانه های طبیعی شده اند.


اب

هنگامی که آب با سیمان مخلوط می شود، فرآیندی به نام هیدراتاسیون رخ می دهد. این فرآیند شیمیایی باعث سخت شدن مخلوط بتن می شود.


مخلوط آب و سیمان حفره های بین سنگدانه ها را پر می کند و آنها را به هم می چسباند. اگر مقدار آب مصرفی کمتر از سیمان باشد، بتن پایدارتر می شود، اما اگر این مقدار بیشتر باشد، لغزش بتن افزایش می یابد.


خواص بتن

دلایل استفاده از بتن در ساختمان سازی

بتن یکی از متداول ترین و پرمصرف ترین مصالح در سرتاسر جهان است و قابلیت ها و مزایای منحصر به فرد آن باعث شده تا به بادوام ترین مصالح ساختمانی تبدیل شود.


از جمله دلایلی که بتن را به عنوان ماده ای پایدار در صنعت ساختمان سازی کرده است می توان به موارد زیر اشاره کرد.


دوام و طول عمر

در حین تولید و فرآوری بتن با توجه به شرایط آب و هوایی و مقاومت مورد نظر استانداردهای لازم رعایت می شود. از این رو بتن هایی که با رعایت تمامی اصول تولید می شوند از دوام و پایداری بالایی برخوردار بوده و تا سال ها بدون هیچ عیب و نقصی به شکل اولیه خود باقی می مانند.


مقاومت بتن در برابر عوامل مختلف بسیار زیاد است. بنابراین می توان از استحکام و دوام آن اطمینان داشت. یکی از کاربردهای بتن استفاده از آن در اجرای دال بتنی می باشد.


دال بتنی سازه ای یکپارچه از بتن و فولاد است که برای ایجاد سقف یا کف استفاده می شود. دوام و استحکام این سازه به دلیل استفاده از بتن در آن بسیار طولانی است.


دسترسی آسان

مواد مورد استفاده برای تولید بتن به راحتی در دسترس هستند. به عنوان مثال شن و ماسه که جزء اصلی بتن است در تمام نقاط کشور وجود دارد. علاوه بر این امکان تهیه مواد اولیه بتن با قیمت مناسب نیز وجود دارد.


شکل پذیری ایده آل

بتن حالت صافی دارد و وقتی در هر قالبی ریخته شود شکل خود را به خود می گیرد. از این رو می توان از بتن در مکان های مختلف استفاده کرد.


مقاومت در برابر حرارت

بتن در برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. در ساختمان های ساخته شده از بتن مسلح اگر بتن دارای پوشش محافظ باشد ساعت ها در برابر آتش مقاوم می شود.


مقاومت فشاری بسیار بالا

مقاومت فشاری بتن بسیار بالاست، بنابراین این ماده در تمامی سازه ها قابل استفاده است. بتن می تواند فشارهای بسیار بالایی را تحمل کند و آسیبی نخواهد دید.


polishbeton

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد